Monday, November 17, 2008

Charlie oh charlie...

This article was originated from Faza...Give a credit to her for such an informative article..i find it interesting to google on this little yet dangerous insect. me myself have tried months to find more about 'Charlie' as most USMKK'ians may have called it..but i dont even know where to start...hahaha..so i decided to share this article with you guys..(after faza's permission of coz!!)

MAKLUMAT MENGENAI KUMBANG ROVE

NAMA AM : KUMBANG ROVE

NAMA SAINSTIFIK: Class : InsectaOrder : ColeopteraFamili : StaphylinidaeSpesies : Paederus fuscipes Curtis

NAMA TEMPATAN: Semut Semai, Semut Kayap, Charlie dll.

BILANGAN SPESIS : Dianggarkan sekitar 47,000 spesies

MORFOLOGI:

Mempunyai saiz kurang daripada 1 cm panjang. Badannya berwarna kuning kemerahan gelap manakala bahagian atas, bawah abdomen dan kepala berwarna gelap. Bahagian tengah abdomen yang berwarna hijau tua mempunyai sepasang sayap keras dikenali sebagai "elitron". Di bawah sayap keras ini terdapat sepasang sayap lutsinar yang dilipat kemas. Selalunya, kumbang ini kelihatan merangkak dengan pantas di kawasan sekeliling dengan menyembunyikan sayapnya dan sekali pandang ia lebih menyerupai semut. Apabila diganggu kumbang ini akan menaikan bahagian abdomen supaya kelihatan seperti kalajengking untuk menakutkan musuh.


HABITAT DAN TABIAT PEMAKANAN

Kumbang ini boleh ditemui di kawasan sawah padi, padang sekolah - antara rumput dll. Ia merupakan serangga karnivor dan memakan lain-lain serangga yang lebih kecil. Ia merupakan serangga yang memainkan peranan penting dalam kawalan biology untuk mengawal serangga perosak padi. Semasa hujan lebat atau banjir , kumbang ini akan berhijrah ke kawasan yang lebih kering.


KESAN KEPADA MANUSIA

Cecair hemolimf yang terdapat di dalam badan (kecuali sayap) kumbang ini mengandungi toksin sentuh haiwan yang paling berbisa di dunia. Toksin ini dikenali sebagai 'pederin' (C24 H43 O9 N) dinamakan dalam tahun 1953. Ia mempunyai tahap keracunan 12 kali lebih tinggi daripada venom ular tedung. Kumbang rove yang telah dikeringkan dan disimpan selama 8 tahun masih lagi mempunyai ketoksinannya. Persentuhan dengan kumbang ini semasa bergerak atau tidur, menghancurkannya pada badan atau mengosok dengan jari yang kotor akan menyebabkan konjunktivitis dan penyakit kulit yang teruk yang dikenali sebagai 'dermatitis linearis', 'paederus (kumbang rove/ staphylinidae) dermatitis', 'whiplash dermatitis' dan sebagainya. Pada September 2002, wabak dermatitis linearis yang disebabkan oleh kumbang rove telah menjangkiti beribu-ribu orang penghuni rumah pangsa dan asrama pelajar di Pulau Pinang.


NASIHAT KEPADA SESIAPA YANG DIJANGKITI
Oleh kerana kumbang ini tertarik kepada cahaya pada waktu malam, tutup atau kurangkan penggunaan lampu dan tutup semua pintu/ tingkap semasa epidemik kumbang tersebut. Gunakan jaringan nyamuk yang halus, semburan aerosol serangga, perangkap berpelekat dan sebagainya. Jangan duduk berhampiran dengan cahaya/ lampu, jangan memukul kumbang yang terdapat pada badan, cuma hembus/ tiup untuk menghindarinya. Jika tersentuh dengan kumbang ini, basuh segera kawasan yang bersentuhan dengan sabun dan air. Sesiapa yang mengalami alahan kulit yang teruk mestilah mendapat rawatan


p/s: kesian kat apiez dental n Addy sebab tak memasal kena serang ngan si Kumbang Rove ni..haha

Banyak btol binatang yang pelik2 kat USMKK nie..hehe

6 comments:

  1. kumbang rove...hensem jugak nama kumbang ni dlm bahasa melayu...kenapa guna nama mat soleh??haihzz..

    ReplyDelete
  2. ha..thanx hazwan! akhirnya ku tahu apakah cali sebenarnya~~

    *i've been victim of them three times oredi mahh*

    btw, faza tu fahzahida ke..

    ReplyDelete
  3. wooooo~...
    lame tak jumpa charlie nie...:P

    http://copypastedelete.blogspot.com/

    happy blogging bro~..^^...

    ReplyDelete
  4. oh!

    aku da linked blog ko~...tcare and keep updating stories k~

    ReplyDelete
  5. charlie ini juga famous di hostel2 sekitar penang. XDDDD

    ReplyDelete

Maghi menyumpah kat sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...